Driekwart eeuw bestaat Toekomst Schoonmaakbedrijven volgend jaar. Een mijlpaal waar we met trots op terug kijken. Wat we eigenlijk nog liever doen, is vooruit kijken. Met het oog op de toekomst is de nieuwe afdeling Sales begin dit jaar opgericht.

In de afgelopen 75 jaar heeft Toekomst behoorlijk wat naamsbekendheid opgebouwd in de regio. Tom Dissel vertelt: “Via mond-op-mond reclame kwamen we aan onze nieuwe klanten. Dat is eigenlijk altijd zo gegaan. We dachten dat iedereen wist wie wij waren. Toekomst is een begrip in de regio. Toch kwamen we er achter dat het tijd is voor een andere aanpak, want ondanks dat mensen Toekomst wel kennen, wisten ze vaak niet meer te vertellen dan dat ‘we iets met schoonmaken doen’. Dat geldt ook voor onze bestaande klanten. Een voorbeeld: een klant nam interieurverzorging bij ons af, maar had geen idee dat we ook glasbewassing, gevelreiniging of sanitaire supplies aanbieden. Dat is natuurlijk een gemiste kans.”

De salesafdeling gaat daar verandering in brengen. Eind vorig jaar is de afdeling sales samengesteld, waar Tom als commercieel directeur de regie over heeft. In september komt Linda Wittens fulltime de salesafdeling versterken.

  “Klanten en prospects vertellen wat we precies doen. En waarom wij de beste partner zijn.

Tom: “Voordat de afdeling daadwerkelijk aan de slag kon, hebben we een hoop voorwerk gedaan. Zo hebben we al onze doelstellingen afgebakend en een strategie bepaald. Onze aanpak is duidelijk: we gaan veel meer op de voorgrond treden. Klanten en prospects vertellen wat we precies doen. En waarom wij de beste partner zijn. Dit gaan we niet allen doen, maar alle medewerkers kunnen hun medewerking hieraan verlenen. Samen gaan we ervoor zorgen dat de doelstellingen gehaald gaan worden.”

De belangrijkste doelstelling is omzetverdubbeling in 2020. “We hebben de lat hoog gelegd, maar zijn er van overtuigd dat we hem gaan halen. We willen ook onze winstmarge verhogen, naar vijf procent. Door processen te verbeteren en de efficiëntie te verhogen hopen we dit te bereiken. Onze winst investeren we in het bedrijf. In onze medewerkers, bijvoorbeeld door hen nóg beter op te leiden.”

Linda en Tom kunnen niet wachten om de uitdaging aan te pakken. “We hebben er vertrouwen in. Bovendien doen we het niet alleen, onze collega’s van de afdeling verkoop binnendienst zijn een belangrijke factor. Zo zijn Linda en ik vooral op de voorgrond aan het werk, terwijl verkoop binnendienst ondersteunende taken op zich neemt.”

De nieuwe huisstijl, slogan, kernwaarden en marketing versterken de boodschap. “Aan het einde van dit jaar hopen we al te kunnen zeggen of onze inzet het resultaat oplevert waar we naartoe werken. Het afgelopen half jaar heeft ons in ieder geval geen windeieren gelegd.”