Op de werkvloer

‘Mensen staan nog centraal bij Toekomst’

By 25 september 2017 No Comments

Projectleider Marij Janssen vierde afgelopen maand haar 25-jarige jubileum. Eerder werkte ze voor andere schoonmaakbedrijven, maar van haar overstap naar Toekomst heeft ze nooit en dag spijt gehad. ‘Mensen staan nog centraal bij Toekomst.’

Al ruim 8 jaar werkt Marij vol passie en enthousiasme als projectleider op verschillende locaties van Cello Zorg. Meer nog dan bij andere projecten, staan bij Cello de gebruikers, in dit geval mensen met een zorgbehoefte, centraal. Dat vraagt om een speciale aanpak, die Marij op het lijf geschreven is. “Ik bied mensen graag een luisterend oor. Wat is de vraag, waar liggen de behoeften? Vanuit daar ga ik te werk.” Het menselijke aspect geeft Marij de meeste voldoening in haar werk. “De omgang met mijn medewerkers, ‘mijn dames’, zoals ik ze vaak noem, maakt mijn werk heel leuk. Nog steeds werken we met hetzelfde team als toen wij hier startten. We hebben een hele hechte groep, ik kan altijd van hen op aan. Dat is voor mij heel prettig, want daardoor kan ik flexibel zijn. En de cliënten horen inmiddels ook gewoon bij mijn leven. Dit zijn zorgbehoevende mensen. Ze hebben zelf niet om een beperking gevraagd. Daarom vind ik het heel fijn om voor deze mensen iets te doen. Natuurlijk op de eerste plaats door goed schoon te maken, zodat zij een prettige en hygiënische leefomgeving hebben. Maar óók door zo af en toe wat extra tijd voor hen te nemen, al is het maar voor een kort gesprekje. Die wisselwerking maakt ons werk hier heel bijzonder.”

Marij ervaart dat de schoonmaak in 25 jaar behoorlijk veranderd is. “Niet zozeer het werk zelf, want schoonmaak blijft toch mensenwerk. Kleine veranderingen, zoals microvezeltechniek, maken ons werk makkelijker. Er is nu ook meer aandacht voor ergonomisch werken. Maar de grootste verandering ligt toch in het menselijke aspect van ons werk. Medewerkers hebben meer te kiezen en zijn zich daar ook van bewust. Anderzijds vragen opdrachtgevers steeds meer van ons en daarmee óók van onze medewerkers. Bijvoorbeeld door ons takenpakket uit te breiden met extra services of door flexibeler te zijn. Ook liggen de verwachtingen ten aanzien van onze medewerkers anders. Een goed voorbeeld daarvan is gastvrijheid. Opdrachtgevers willen ons zien.” Een positieve ontwikkeling volgens Marij, maar ze vraagt zich ook af waar de grens ligt: “Het is heel fijn om erkend te worden. Ook voor onze medewerkers, want die verdienen het om zichtbaar te zijn. Dat er meer van ons gevraagd wordt, geeft aan dat er vertrouwen is in onze kennis en kunde. Dat vind ik een mooie verdienste, die we volgens mij bereikt hebben door regelmatig in de spiegel te kijken. Tenslotte moet je als bedrijf vooral doen, en blijven doen, waar je goed in bent.”