Blog

Persoonlijk contact

By 10 maart 2016 No Comments

Als een opdrachtgever voor Toekomst Schoonmaakbedrijven kiest, vieren wij altijd een feestje. We staan er heel bewust bij stil: succes moet immers gevierd worden. Aan de basis van succes staat de informatie die je met elkaar uitwisselt en de afspraken die je daarbij maakt over de schoon te maken ruimten, de frequentie, het werkprogramma, de te besteden tijd etcetera. Als dat allemaal helder is, ga je aan de slag.

Het allerbelangrijkst daarbij is de samenwerking en het persoonlijk contact tussen onze projectleiders, onze interieurverzorg(st)ers en onze opdrachtgevers. Ik ben ervan overtuigd dat een goed en warm contact tussen onze medewerkers en onze opdrachtgevers leidt tot een beter resultaat. Hoe beter het (persoonlijk) contact, hoe groter de kans dat er een goede relatie ontstaat tussen ons en de opdrachtgever. Ik hoef u niet uit te leggen hoe belangrijk respect en waardering daarbij zijn en hoe het voelt om ze te mogen ontvangen.

Ik schrijf deze column omdat wij laatst afscheid van een klant moesten nemen, omdat deze niet tevreden was over de door ons geleverde diensten. Na een aantal verbouwingen waren vloersoorten en ruimte-indelingen in het pand van de opdrachtgever veranderd. Dat zorgde ervoor dat zowel de te besteden tijd als de werkmethodes moesten worden aangepast. Helaas verzuimden we goed op papier te zetten wat de consequenties van de verbouwing waren voor onze werkzaamheden. En dus ontstond er onduidelijkheid en ontevredenheid.

Nu zijn onduidelijkheid en ontevredenheid natuurlijk op te lossen. In dat geval gaan we met onze opdrachtgever om de tafel zitten om de knelpunten te bespreken en afspraken te maken over hoe het beter kan. In goed overleg, en met een focus op samenwerking en verbetering voor de lange termijn. Juist daar speelt ook het persoonlijke contact met de klant weer een grote rol. In dit geval bleek dat contact helaas niet zo goed te zijn als wij hoopten, en hebben we een klant verloren. Dat vinden wij heel jammer, en tegelijkertijd is het voor ons een punt waar we iets mee kunnen. De volgende keer zullen we ons nóg meer inzetten om meteen vanaf het begin een warm en persoonlijk contact op te bouwen met een opdrachtgever. Zodat opdrachtgevers zich vrij voelen om hun eventuele op- en aanmerkingen op een prettige manier met ons te delen.

Zoals ik al aangaf, leidt goede communicatie en samenwerking tot betere resultaten. Ik nodig u dan ook uit om de kleinste opmerking bespreekbaar te maken. Wij zijn tenslotte een dienstverlenend bedrijf en staan elke dag klaar om u te ontzorgen.