Blog

Oprechte aandacht

By 25 september 2017 No Comments

Daar waar de wereld steeds sneller lijkt te veranderen, waarin we het in toenemende mate hebben over robotisering en digitalisering, stel ik mezelf regelmatig de vraag: welke informatie wil ik hebben? Wat ik er mee wil doen, dat weet ik wel: sneller, effectiever en efficiënter werken, bijvoorbeeld. En zorgen dat we prettige en duurzame relaties met onze opdrachtgevers en medewerkers kunnen onderhouden.

Toen ik afgelopen zomer op een terrasje onder de Italiaanse zon (ondanks mijn voornemen om het dit jaar eens niet te doen) toch even op mijn telefoon inlogde in onze digitale bedrijfsomgeving, zag ik al snel opmerkingen en reacties over en weer over mijn scherm vliegen. Ondertussen werd er op het terras om mij heen gezellig gekletst en gelachen. Er was oprechte aandacht en er werd naar elkaar geluisterd. Gebaren en gezichtsuitdrukkingen gaven, zelfs zonder er woorden bij te gebruiken, al een idee waar de gesprekken om mij heen over zouden kunnen gaan.

Ik vroeg me af: we mailen, appen en sturen alles digitaal aan elkaar door, maar is uitsluitend verbaal nu wel écht de manier waarop we met elkaar willen communiceren?

Ik sluit niet uit, dat we ook in de schoonmaakbranche robots gaan gebruiken, of dat onze medewerkers in de nabije toekomst worden ondersteund met informatie vanuit een digitaal systeem. Ik hoop dat het ons gaat helpen om sneller, effectiever en efficiënter te werken. Maar écht goed luisteren en aanvoelen wat de omgeving nodig heeft, dat is iets wat robots voorlopig nog niet voor ons kunnen doen.

Daarom voorzie ik dat we alléén door oprechte aandacht voor onze omgeving, in onze branche het verschil kunnen maken. En daar ben ik blij om, want wat is er leuker dan met elkaar in gesprek te gaan, elkaars behoeften te ontdekken en elkaar uit te dagen om elke dag beter te zijn dan de dag ervoor? Daarom pleit ik voor méér oprechte aandacht. Immers: alles wat je aandacht geeft, groeit.

Met schone groet,

Tom Dissel
Toekomst Schoonmaakbedrijven