Twee projectleiders van Toekomst: wat dóén zij toch de hele dag?

Marie-Louise Mettler
Marie-Louise Mettler

Wat dóén jullie nou eigenlijk de hele dag? Die vraag krijgen Judith Smulders en Lisette Ras, projectleiders bij Toekomst Schoonmaakbedrijven, regelmatig. Want veel mensen hebben het idee dat de rol van projectleider vooral bestaat uit praten en koffiedrinken. Maar niets is minder waar.

Geen dag hetzelfde
Eerlijk is eerlijk: soms weten ze het zelf ook niet. “Soms kom ik na een drukke dag thuis en denk ik óók: wat heb ik nou eigenlijk gedaan?” lacht Judith Smulders. “Terwijl de dag toch behoorlijk vol zat. Als ik dan terugdenk, blijken het vaak vooral veel telefoontjes te zijn geweest.” Waar die telefoontjes over gaan, is heel verschillend. “Geen dag is voor ons hetzelfde”, zegt Lisette Ras. Zelf begint ze iedere ochtend om 6 uur, zodat ze alvast wat kan werken voordat de meeste telefoontjes en mailtjes binnenkomen. De dag van Judith begint ’s morgens om 7 uur meestal met een aantal ziekmeldingen, want met een groot team onder je hoede is er altijd wel iemand ziek. En in een tijd waarin er, zeker in de schoonmaakbranche, een enorme krapte op de arbeidsmarkt heerst, betekent iedere ziekmelding weer een hele puzzel. “Dan ga ik denken: moet ik inval regelen of heeft een klant voor deze keer misschien geen behoefte aan vervanging? En als dat wel zo is, waar kan ik dan schuiven en wie kan ik dan vragen, zodat ik die inval geregeld krijg?”

Het vergt soms behoorlijk wat creativiteit van Judith en Lisette. Maar ook welwillendheid van de medewerkers van Toekomst. “Ik heb ontzettend veel respect en waardering voor mijn mensen”, zegt Judith. “Want ze moeten écht hard werken in deze tijd. Iedere schakel is onmisbaar.” Dat zegt Lisette ook: “Onze mensen zijn alles. Ze zijn onze motor en het állerbelangrijkste.”

“Het is echt een sport om alle ballen in de lucht te houden, om ervoor te zorgen dat alles loopt en blijft lopen.”
Judith Smulders, projectleider Toekomst


Van defecte stofzuiger tot evaluatiegesprekken
Maar uiteraard zijn de dagelijkse ziekmeldingen en het regelen van vervanging zeker niet de enige werkzaamheden van onze projectleiders. “Als er ergens een stofzuiger kapot is, dan worden wij gebeld”, begint Lisette. “We geven antwoord op vragen over de loonstroken, we regelen de bestellingen, lopen DKS-rondes (Dagelijks Kontrole Systeem), we doen evaluatiegesprekken met opdrachtgevers, we vullen logboek-bladen in, we houden gesprekken met de afdeling Mens & Organisatie, als er iemand zijn bedrijfskleding vergeten is, dan brengen we die na, we regelen alles rondom mutaties van medewerkers, we hebben gesprekken over verzuim, melden mensen aan bij de bedrijfsarts, we begeleiden opstart-trajecten, we ontmoeten nieuwe opdrachtgevers, we hebben gesprekken met de afdeling Verkoop Binnendienst, we regelen materialen en middelen, we praten met de afdeling Sales over budgetten en KPI’s en we proberen er natuurlijk zo goed mogelijk te zijn voor onze medewerkers. Want als zij ergens mee zitten, dan willen we een luisterend oor kunnen bieden. Dat is belangrijk.”

En dat niet alleen. “We zouden eigenlijk meer tijd willen hebben voor onze mensen, maar ook voor onze opdrachtgevers”, geeft Lisette aan. “Ik heb er 83 onder mijn hoede, van heel groot tot heel klein, en ze hebben alle 83 recht op aandacht van ons. Maar in deze drukke tijd, waarin we vaak te weinig mensen hebben, zouden we daar wel wat meer tijd aan willen besteden.” Judith beaamt dit: “Eigenlijk zou koffiedrinken met onze opdrachtgevers vaker op het programma moeten staan. Oók en júíst als er geen klachten zijn. Maar dat zit er nu niet altijd in.”

Superheld Sammie
En dan volgen Judith en Lisette ook nog regelmatig cursussen en werken ze aan verschillende andere projecten. Zoals (onder andere) het scholenconcept dat Lisette heeft opgezet. “Daarvoor hebben we Sammie ontwikkeld: een superheld die vertelt wat kinderen zelf kunnen doen om de schoonmaak op scholen te verbeteren. Sammie vertelt kinderen bijvoorbeeld hoe ze afval weg moeten gooien, dat ze in het toilet moeten plassen en dat er iemand hun school komt poetsen zodra zij weggaan. Op die manier proberen we ervoor te zorgen dat kinderen hun school schoner achterlaten, om zo het werk van onze mensen te verlichten. Dit project gaat na de kerstvakantie lopen; ik ben erg benieuwd!”

“De ene keer ben je met een medewerker in gesprek, de volgende keer met een grote nieuwe klant, dan sta je weer naar een toilet te kijken…”
Lisette Ras, projectleider Toekomst


Alle ballen in de lucht houden
Het is duidelijk: het vak van projectleider gaat véél verder dan alleen het rondbrengen van stofzuigers en het vastleggen van ziekmeldingen. “De diversiteit is vooral erg leuk”, zegt Judith. “Het is echt een sport om alle ballen in de lucht te houden, om ervoor te zorgen dat alles loopt en blijft lopen. Aan het eind van de dag geeft dat mij echt energie.” Daar is Lisette het mee eens. “De ene keer ben je met een medewerker in gesprek, de volgende keer met een grote nieuwe klant, dan sta je weer naar een toilet te kijken dat niet door wil spoelen en het volgende moment sta je stekkers van een schrobmachine uit elkaar te trekken. Dat is mooi!” “Ja, daar krijg ik ook echt een lach van op mijn gezicht, als alles dan weer loopt en werkt”, vult Judith aan.

En de mensen zijn uiteraard belangrijk, zoals Judith en Lisette al eerder aangaven. “Als ik zie wat onze mensen voor elkaar over hebben, de welwillendheid binnen het team… dat is mijn drive”, zegt Judith. “Ik zeg altijd: wij zijn een team.” “Zo is het!” valt Lisette haar bij. “De onderlinge band en sfeer die we hier bij Toekomst ervaren zijn geweldig! Dat mogen we best meer uitdragen. Want laten we dit even voorop stellen: de schoonmaak is een prachtig vak!”

Deel dit bericht: