Het post-Corona-tijdperk: een nieuwe beleving van schoonmaak

Tom Dissel
Tom Dissel

Bij Toekomst zijn we altijd bezig met hoe we het morgen anders, beter of slimmer kunnen doen. In een tijd waarin we langzaam weer teruggaan naar kantoor, is dat misschien wel relevanter dan ooit.

Nu de maatregelen met betrekking tot thuiswerken zijn versoepeld, staan we aan de vooravond van een nieuwe beleving van de schoonmaak op kantoren. We weten natuurlijk nog niet precies hoe de bezetting van kantoren straks zal zijn, maar de verwachting is dat het thuiswerken gedeeltelijk zal blijven, terwijl de functie van het kantoor verschuift. Het kantoor wordt meer een plek om samen te komen, te brainstormen, nieuwe ideeën op te doen en elkaar te inspireren. Deze nieuwe manieren van kantoorgebruik vragen ook om nieuwe benaderingen van de schoonmaak. Slimmer en flexibeler.

Maar hoe doen we dat concreet? Bij Toekomst hebben we daar wel ideeën over. Wij denken namelijk dat resultaatgericht schoonmaken dé manier is om mee te bewegen met het veranderende kantoorgebruik in het post-corona-tijdperk. Dat heeft alles te maken met kantoorbezetting. Waar we met het reguliere, prestatiegerichte schoonmaken iedere dag een aantal vooraf vastgestelde ruimtes schoonmaken of -maakten, is dat niet logisch op het moment dat die ruimtes op bepaalde dagen niet of nauwelijks gebruikt worden. Als er op maandag niemand op kantoor is en we poetsen de toiletten, hoeven die op dinsdagochtend niet nogmaals gepoetst te worden. Wordt er op woensdag gebrainstormd met 30 personen, dan is het handig om juist rond dat soort momenten extra mankracht in te zetten op het gebied van de schoonmaak. Waar we nu in bepaalde gevallen vijf dagen per week hetzelfde aantal schoonmakers inzetten, creëren we post corona op bepaalde dagen een overbezetting en op andere dagen juist een onderbezetting. Op die manier richten we de schoonmaak slim in rondom de piekmomenten in de kantoorpanden van onze opdrachtgevers. Met hetzelfde aantal mensen en manuren, en dus zonder extra facturen of administratieve rompslomp.

Inherent aan een resultaatgericht contract, is een aspect waar wij altijd al een groot voorstander van waren (en nog steeds!): het feit dat we de verantwoordelijkheden het liefst zo laag mogelijk in onze organisatie leggen. Resultaatgericht schoonmaken drijft op het beoordelingsvermogen van de mensen op de werkvloer: zij bepalen of het nodig is om die vloer vandaag extra grondig te doen, of dat de toiletten misschien meer aandacht nodig hebben. Dat mes snijdt bovendien aan twee kanten: door de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk te leggen, worden we flexibeler en kunnen we veel gemakkelijker schakelen in werkzaamheden, uren en planning. Precies wat we straks nodig hebben!

Voor welke organisaties resultaatgericht schoonmaken een meerwaarde kan vormen en in welke vorm dat exact gegoten zou kunnen worden, is op dit moment nog even de vraag. Eén ding is zeker: de schoonmaak verandert niet – dat toilet moet schoon – maar de benadering en beleving van schoonmaak wel. De manier waarop we de schoonmaak inrichten, zal de komende tijd meer flexibiliteit vergen. Wij zijn er in ieder geval klaar voor!

Deel dit bericht: