Schoonhouden doe je samen

Laatst hoorde ik een mooi verhaal over hoe schoonmaak het best functioneert. Ik sprak met Kim Kollenburg, eigenaresse van Bar Le Duc. Kim vertelde dat het eerste wat zij gedaan had, nadat wij de werkzaamheden gegund hadden gekregen, onze medewerkers had samengeroepen om hen welkom te heten. Ze vertelde de medewerkers dat ze graag wil dat zij zich bij Bar Le Duc thuis voelen, als onderdeel voelen van het team. Openheid, eerlijkheid en vragen stellen bij twijfel, is volgens Kim de basis van een goede verstandhouding met haar medewerkers.

Voor mijn gevoel zorgt de aanpak van Kim voor een prima begin van een nieuwe opdracht. Schoonmaken in een café is niet het secuurste schoonmaakwerk, maar is vaak -oneerbiedig gezegd- ‘puinruimen’. Dat moet je als schoonmaker liggen. Als je met elkaar in contact blijft over hoe de opleverstatus is, zorg je aan beide kanten voor juiste verwachtingen.

Natuurlijk helpt het enorm als de opdrachtgever waardeert wat schoonmakers doen. Ik ben dan ook van mening dat je als opdrachtgever de taak hebt om een situatie te creëren, waarbij de schoonmakers zich gewaardeerd én gehoord voelen. Vanuit een basis waarbij medewerkers zich, zoals Kim dat noemt: ‘thuis voelen’ gaat dat van nature vaak al goed. Laten we daarom altijd zorgen warm welkom voor al onze schoonmaakmedewerkers. Wij zorgen voor het vak, jullie voor het gebak? Ach, u begrijpt mijn boodschap!

Terug naar overzicht