Vanderlande: Groot en groots

EC TOEKOMST VANDERLANDE 6630

“Ik kan er zó veel over vertellen: ik ben ontzettend trots op onze samenwerking!”

EC TOEKOMST VANDERLANDE 6315

Mariëlle Aldenhuijsen
Facilitair Manager

Als je denkt Als je denkt aan Vanderlande, dan denk je groots: een multinational met een indrukwekkende staat van dienst. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Vanderlande de grootste klant is van Toekomst Schoonmaakbedrijven: de grootste campus, het grootste schoonmaakteam en dus ook het grootste contract. Maar hoewel alles aan Vanderlande indrukwekkend is, draait het bij deze multinational zeker niet alleen om de grote getallen. Het draait ook om mensen. En om samenwerken, waardering en trots.

Vanderlande is niet alleen groot te noemen, maar ook groots. In innovatie, in visie, in samenwerking en in de aandacht voor de medewerkers. Dat ervaren ook de medewerkers van Toekomst die iedere dag werkzaam zijn bij Vanderlande. Zij worden zowel vanuit Toekomst als vanuit Vanderlande erg gewaardeerd. Of, zoals Mariëlle Aldenhuijsen, projectleider facilities bij Vanderlande, het verwoordt: “Ik ben heel trots op onze samenwerking.”

Kleine veranderingen, grote impact
Hoe ver de samenwerking tussen de twee bedrijven reikt, komt misschien het best tot uiting in de manier waarop Toekomst betrokken wordt bij de bouw van nieuwe panden op de campus in Veghel. Al in een vroeg stadium gaan beide partijen om de tafel om te bekijken hoe het pand zo kan worden gebouwd en ingericht, dat het goed te onderhouden en schoon te maken is. Daarbij kunnen kleine veranderingen soms een grote impact hebben. Alleen al het nieuwste kantoor, ‘gebouw 50’, opgeleverd in 2016, telt 19.000m2. Met de grote raampartijen, houten sierlatjes, glazen balustrades en licht grijzen stoelen, is het niet alleen een heel mooi pand, maar vergt het ook het nodige schoonmaakwerk. “Omdat alles hier op grote schaal gebeurt, kunnen kleine veranderingen in het ontwerp van een gebouw of interieur, een grote impact hebben op de schoonmaak”, vertelt Mariëlle. “Daarom is het belangrijk om hier in een vroeg stadium al samen over na te denken. Alles speelt mee, en wij proberen het ook voor de mensen van Toekomst leuk te maken.”

Dat de medewerkers van Toekomst het naar hun zin hebben bij Vanderlande, blijkt onder andere uit het feit dat er weinig roulatie is. De mensen die er binnen komen, blijven er meestal jarenlang werken. Er staat dan ook een vast team. “Wij krijgen hier echt het gevoel dat we erbij horen”, zegt Patrycja Ratajczak, projectleider bij Toekomst Schoonmaakbedrijven voor Vanderlande. “We worden betrokken bij evenementen en er is veel waardering voor ons werk. Daarnaast wordt hier een taalcursus gegeven voor de medewerkers van Toekomst met een andere moedertaal dan het Nederlands. Deze cursussen worden gefinancierd door de vakbonden en zijn erop gericht om schoonmaakmedewerkers beter Nederlands te leren spreken, lezen en schrijven. Vanderlande stelt haar locatie beschikbaar, zodat onze medewerkers en de docent kunnen werken in een prettige lesruimte. Ook dat helpt om de betrokkenheid en het welzijn van onze medewerkers te verhogen.”

Samen groeien
De combinatie van een vast team en hoge mate van betrokkenheid, zorgt voor een prettige samenwerking. Die samenwerking gaat terug tot 2004. Sindsdien is Vanderlande fors gegroeid en de dienstverlening van Toekomst groeide mee. “Constant met elkaar in gesprek blijven, is belangrijk”, zegt Patrycja. “Dat hoeft niet altijd over dingen te gaan die fout gaan. Ik vind het juist belangrijk om ook met elkaar te praten over nieuwe innovaties, nieuwe schoonmaakmiddelen of kansen die wij zien.” “Bij Toekomst denken ze graag mee op het gebied van innovatie” zegt Mariëlle hierop. “Wat is er nieuw? Wat kan er efficiënter of duurzamer? Het is mooi dat dat ze dit zelf aankaarten bij ons.”

“Constant met elkaar in gesprek blijven, vind ik belangrijk. Niet alleen over dingen die fout gaan, maar ook over nieuwe innovaties of kansen die wij zien.”

Intellibot
Eén van die nieuwe snufjes is de Intellibot, een automatische schrobmachine, die sinds kort rondrijdt op de campus. Dat is uniek; nog geen enkele andere opdrachtgever van Toekomst heeft al in de praktijk een schoonmaakrobot ingezet en ook op landelijke schaal komt je robots nog niet vaak tegen. Er wordt dan ook nog mee geëxperimenteerd, geeft Patrycja aan. Ook zijn Vanderlande en Toekomst samen volop bezig met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Zo bleek uit een interne enquête dat de Vanderlande-medewerkers benieuwd waren hoe de afvalstromen verwerkt worden. Toekomst heeft daarop een video ontwikkeld waarin inzichtelijk werd gemaakt hoe de afvalscheiding op de campus in zijn werk gaat. “Goed afval scheiden scheelt op deze campus zó ontzettend veel”, geeft Patrycja aan. Door een goede afvalscheiding, zijn we de laatste jaren van vier containers met restafval naar twee containers gegaan. Dat scheelt nogal.”

“Ik kan er zó veel over vertellen: ik ben ontzettend trots op onze samenwerking!”

Probiotica

Een andere ontwikkeling op het gebied van duurzaamheid op de Vanderlande-campus, is het gebruik van probiotica. Deze nieuwe schoonmaakmiddelen, die op een natuurlijke manier bacteriën afbreken, worden niet van de ene op de andere dag gebruikt. Zo zijn de middelen eerst uitgebreid getest in de sanitairruimtes en op verschillende bureaus in de kantoren. “De resultaten waren verrassend goed”, geeft Patrycja aan. “Dus hier kunnen we nu mee verder.”

Wat maakt nu dat Toekomst en Vanderlande zo succesvol samenwerken? Dat zit onder andere in de transparantie. “We werken samen op basis van een afgesproken aantal uren, die in goed overleg worden ingevuld”, vertelt Mariëlle. “Als er uren overblijven, is Toekomst daar eerlijk in. We bekijken dan samen waar we deze uren het best in kunnen zetten, of Toekomst komt hierin zelf met een voorstel. Die transparantie en het eigen initiatief hierin, waardeer ik heel erg. Maar ook de korte lijnen. Als ik zie dat er een stoel vies is, dan hoef ik niet naar een hoofdkantoor in Amsterdam te bellen, waar ik via een menu in de wacht gezet word. Ik bel naar Patrycja en vaak is het dan dezelfde dag nog geregeld. Bovendien is er het vertrouwen dat het goed is. Dat geeft zó veel rust. Ik hoef nauwelijks na te denken of het wel in orde is, maar kan er 100% op vertrouwen dat dat zo is. Heel veel dingen zijn al opgelost, voordat ik ze überhaupt heb gezien. Ik kan er zó veel over vertellen: ik ben ontzettend trots op onze samenwerking!”

Bekijk alle klantervaringen
Deel dit bericht:

Onze referenties

Cello
MC Achter de Linden
Ossur
Vinci
Huis73
Opmaat Groep
Cadans Primair
Cure Afvalbeheer
BrandLoyalty
Mooiland
Regina Coeli
Kingspan
Woonmeij
DHL
Brandweer
Bolsius