Iedereen gelijk bij ‘De Nonnen van Vught’

Toekomst Schoonmaakbedrijven
Toekomst Schoonmaakbedrijven

Over de schoonmaak bij taleninstituut Regina Coeli, die letterlijk en figuurlijk gezien mag worden

Met strakke witte gietvloeren, veel glas en gasten uit met name het hogere segment, ligt de lat op het gebied van schoonmaak bij taleninstituut Regina Coeli hoog. En waar de eisen hoog zijn, is het van belang het welzijn te bewaken van de mensen die die schoonmaak op zich nemen. Jan Harberink, Multi Service Manager bij Hutten Business Catering en Silvana Boutier, projectleider bij Toekomst Schoonmaakbedrijven, houden zich hier iedere dag mee bezig. Met veel zorg en aandacht leiden ze de schoonmaak bij Regina Coeli in goede banen.

Privélessen door native speakers, prachtige restaurants, inpandige yoga- en fitnessruimtes, een barista die in de pauze heerlijke koffie serveert en een gastenverblijf dat van alle gemakken voorzien is… Bij taleninstituut Regina Coeli draait alles om de cursist. Die kan er rekenen op intensieve en kwalitatief hoogwaardige talencursussen, in een luxueuze omgeving. De geschiedenis van het instituut gaat terug tot 1903, toen de Zusters Kanunnikessen van de Heilige Augustinus gedwongen werden te vluchten uit Frankrijk en zich vestigden in Vught. ‘De Nonnen van Vught’, die in 1963 een eigen talenpracticum startten bij het kloostergebouw, werden al snel een begrip tot in de wijde omgeving. Na verschillende nieuwbouw- en renovatierondes, is Regina Coeli op dit moment gehuisvest in een prachtig modern pand. Sinds januari 2016 beschikt het instituut over 48 kamers met 50 bedden, voor gasten die een meerdaagse talencursus volgen.

Bewuste keuzes maken
Die kamers, maar ook alle andere ruimtes in het gebouw, dienen uiteraard iedere dag spik en span te zijn. “Gezien het publiek en het imago van Regina Coeli, ligt de lat hier hoog,” zegt Silvana Boutier. “We werken hier met tien schoonmaaksters via Toekomst Schoonmaakbedrijven. Daarnaast heeft Regina Coeli zelf nog vijf schoonmaaksters in dienst.” De werkzaamheden van Toekomst worden uitgevoerd in opdracht van Hutten Business Catering, dat verantwoordelijk is voor alle facilitaire zaken bij Regina Coeli. “Bij de keuze voor onze partners willen we enerzijds kwaliteit kunnen bieden en anderzijds willen we goed kunnen zijn voor de mensen die voor ons werken”, zegt Jan Harberink. “Dat willen we voor onze eigen mensen, maar ook voor de mensen die extern door ons worden ingehuurd. Daar kiezen we onze partners bewust op uit.”

“Bij de keuze voor onze partners willen we enerzijds kwaliteit kunnen bieden en anderzijds willen we goed kunnen zijn voor de mensen die voor ons werken.”Jan Harberink

Het welzijn van schoonmaakmedewerkers in de hotellerie is de laatste jaren regelmatig negatief in de media gekomen. Zo zouden de meeste schoonmaakbedrijven te weinig tijd krijgen om de hotelkamers goed schoon te maken. Met alle stress van dien. “Anders dan op veel andere plekken in de hotellerie, hebben onze schoonmakers hier voldoende tijd om de kamers schoon te maken. Het aantal minuten is bovengemiddeld, maar de eisen zijn ook hoog”, zegt Silvana Boutier.

Bezoek arbeidsinspectie
Om te controleren of er goed omgegaan wordt met de medewerkers, kwam in mei 2019 de Arbeidsinspectie onverwacht op bezoek bij Regina Coeli. “Ineens stonden er vier mensen binnen, die vroegen naar Silvana”, vertelt Jan Harberink. “Bovendien moesten alle schoonmaakmedewerkers zich direct melden, er mocht geen contact zijn tussen ons en hen, en we werden meteen in twee groepen verdeeld. Twee inspecteurs stelden ons een heleboel vragen, de andere twee gingen om de tafel met onze schoonmakers. Twee uur lang. Daarnaast werd alles aan administratie doorgewerkt: van urenregistraties tot loonstroken, contracten en roosters. Ze zijn zelfs bij de medewerkers thuis geweest en op het kantoor van Toekomst.” Het complete onderzoek duurde twee maanden en werd grondig ingestoken. Jan Harberink: “Nadat ze hier vier uur lang bezig waren geweest, gingen ze met enthousiasme weer weg. Kennelijk hadden de gesprekken met ons en de schoonmaaksters al direct een positief beeld opgeleverd. Sommigen van hen werken hier al 15, 16, 17 jaar… Dan is het ook wel duidelijk dat ze het met plezier doen!” Vervolgens moest echter nog veel onderzoek gedaan worden om een gedegen rapport op te stellen. In dat rapport stond voor Toekomst Schoonmaakbedrijven één aandachtspunt: de weekendopenstelling van Regina Coeli, waardoor schoonmaaksters soms te weinig rust kregen tussen hun werkdagen. Voor Regina Coeli was één van de aandachtspunten dat er geen rooster was voor de schoonmaaksters. “Maar die werken hier al jarenlang iedere week op exact dezelfde tijden”, lacht Jan. “Voor hen is méér dan duidelijk wanneer ze verwacht worden hier.” “Uit het rapport komt in ieder geval naar voren dat er een gezonde werkdruk bestaat, waarbij we niets onmenselijks vragen van onze schoonmaaksters,” geeft Silvana aan. Ook aan de overige toetsingspunten van de inspectie werd voldaan.

“Goede schoonmaak begint met het waarderen van de mensen die die schoonmaak uitvoeren. Bij Regina Coeli voelen onze mensen dat ze volwaardig onderdeel uitmaken van de organisatie.” Silvana Boutier

Spanningsveld
Met de twee aandachtspunten uit het rapport zijn zowel Toekomst als Hutten inmiddels aan de slag gegaan, zodat op dit moment volledig aan de eisen van de Arbeidsinspectie wordt voldaan. Tussen de kwaliteit van het werk, het welzijn van de medewerkers en het kostenplaatje voor de opdrachtgever bestaat uiteraard een spanningsveld. “Daarom is het belangrijk dat wij nauw samenwerken,” geven Silvana Boutier en Jan Harberink aan. “Ik ben zelf hier op de werkvloer begonnen”, zegt Silvana. “Op die manier weet ik waar de schoonmaaksters tegenaan lopen. Bovendien kan ik vanuit mezelf zeggen dat de werkzaamheden goed uit te voeren zijn in de tijd die ervoor staat. Door veel te sparren onderling en steeds met elkaar af te stemmen wat mogelijk is, kunnen we zowel kostenefficiënt als prettig werken.”

“Wij vinden dat de schoonmaak bij Regina Coeli gezien mag worden”, zegt Jan. “Letterlijk en figuurlijk. Dat stelt wel extra eisen aan de schoonmaaksters; zij zijn mede het gezicht van Regina Coeli en dienen zich net zo gastvrij te gedragen als alle andere medewerkers. Soms moeten nieuwe schoonmaaksters daaraan wennen, maar dat gaat eigenlijk altijd vrij snel al goed. Bovendien vinden we dat iedereen hier gelijk is; een schoonmaakster mag net als alle anderen hier lunchen in het restaurant, koffie drinken van de barista en ze zitten daarbij soms letterlijk aan dezelfde tafel als de directeur. Er is eigenlijk maar één voorwaarde daarbij, en die geldt voor iedereen hier: de cursist gaat altijd voor.” Silvana vult aan: “Goede schoonmaak begint met het waarderen van de mensen die die schoonmaak uitvoeren. Bij Regina Coeli voelen onze mensen dat ze volwaardig onderdeel uitmaken van de organisatie. En dat werkt uiteindelijk voor iedereen het prettigst.”

Deel dit bericht: