Minder bureaus, meer ontmoetingsplekken: het kantoor van de toekomst

Toekomst Schoonmaakbedrijven
Toekomst Schoonmaakbedrijven

Online vergaderen, niet meer elke dag in de file staan en werken vanaf je eigen keukentafel of zolder. Er was een coronacrisis voor nodig om ons werkende leven drastisch te veranderen. Heb je voor je werk alleen een computer nodig, dan blijkt dat werk immers ook prima vanuit huis te kunnen worden uitgevoerd. Heeft het vertrouwde kantoor dan helemaal geen functie meer? Jawel, zeggen experts. Het kantoor is uitstekend geschikt als ontmoetingsplaats én als plek waar creatieve ideeën tot bloei komen.

‘Werken doe je maar thuis’

Hoe de functie van het kantoor er post-corona precies uit gaat zien, daarover zijn de meningen verdeeld. Zo werken de medewerkers van Achmea al jaren één of twee dagen in de week thuis. Met corona heeft de verzekeraar ontdekt dat er bovendien nog veel meer digitaal mogelijk is dan ze bij Achmea altijd dachten. Tegelijkertijd zijn er ook dingen die nadrukkelijk níét zo eenvoudig zijn vanuit huis. Bijvoorbeeld het sociale contact onderhouden met je collega’s of creatieve brainstormsessies houden. NRC-columnist en auteur Japke-d. Bouma denkt er ongeveer hetzelfde over. Ze schreef vóór de coronacrisis al het boek ‘Werken doe je maar thuis’, met daarin tips om te overleven op kantoor. Daarnaast kwam ze met het ‘Japke-d.’ werkcafé’: een kantoor waar je collega’s voor de gezelligheid en overleg ontmoet. De rest van het werk doe je thuis of elders. Zo’n strikte scheiding is niet realistisch, vindt directeur Wim Pullen van Center for People and Buildings, dat onderzoek doet naar kantoorgebruik. Hoewel het ‘productieproces’ volgens hem in veel gevallen thuis kan worden uitgevoerd, is het lastiger om de organisatie verder te ontwikkelen vanuit huis. Hier spelen namelijk toevallige ontmoetingen en het sociale aspect, waarbij collega’s relaties opbouwen en onderhouden, een belangrijke rol. En dat gaat dus niet vanuit huis. Hoewel uit onderzoek blijkt dat thuiswerken vaak leidt tot meer productiviteit, meer efficiëntie en minder ziekteverzuim, zitten er dus zeker ook haken en ogen aan.

Toch zijn er bedrijven die inmiddels verregaande plannen hebben om het thuiswerken in de toekomst een grotere rol toe te kennen. Zo werkt Rabobank aan een model waarbij het personeel zelf mag bepalen hoeveel ze vanuit huis werken, voor zover het werk dat toelaat. Verzekeraar TVM heroverweegt zelfs de bouw van hun nieuwe hoofdkantoor, omdat het thuiswerken zo goed bevalt. Kleinere bedrijven zoals Rockstart zijn al verder. Zij maken thuiswerken definitief de norm: de kantoren (2800 vierkante meter) zijn gesloten en worden vervangen door een vergaderruimte voor vijf tot tien personen. Al deze ontwikkelingen zorgen straks dus voor een nieuwe invulling van het kantoor. Maar hoe speelt Toekomst hierop in?

De rol van het schoonmaakbedrijf

Bij Toekomst Schoonmaakbedrijven bewegen we graag mee met al deze ontwikkelingen. “Wij horen van onze opdrachtgevers de ervaringen met het thuiswerken en ik ben er dan ook van overtuigd dat de corona-crisis op dit vlak iets in gang heeft gezet”, zegt commercieel directeur Tom Dissel. “Er zal flexibeler op kantoor gewerkt worden, dus zal de schoonmaak daar flexibel op in moeten spelen. Het kantoor wordt meer gedeeld: vaste werkplekken worden vaker flexibele werkplekken en de bezetting van een kantoor kan per dag wisselen. In de praktijk zal de schoonmaak daardoor nog meer verschuiven naar resultaatgerichte contracten. Een andere manier van werken waarbij de verantwoordelijkheid meer bij de schoonmaakmedewerker komt te liggen.” Daarnaast denkt Tom dat de extra aandacht voor hygiëne blijft, ook als het corona-virus straks de kop ingedrukt is: “Mensen zijn door de uitbraak van het corona-virus het belang van een goede hygiëne beter gaan inzien. Ik verwacht daarom bepaalde maatregelen wel terug in het ‘nieuwe’ kantoor, zoals hygiënestations en middelen waarmee medewerkers zelf hun werkplek extra kunnen reinigen.” Tom vindt het een positieve verandering. “We hebben de rol van de schoonmaker de afgelopen jaren zien transformeren naar een veel breder werkveld, waar gastvrijheid en zichtbaarheid van de schoonmaker een grote rol speelden. Door corona zijn we in één klap terug bij de kern: de belangrijkste taak van de schoonmaker is zorgen voor een hygiënische (werk)omgeving.” Over deze ontwikkeling is Tom positief. “We bewegen natuurlijk mee met de vraag van onze klanten, maar in de kern is schoonmaken wat we goed kunnen. Ondertussen volgen wij de ontwikkelingen bij onze opdrachtgevers op de voet, zodat we daar per organisatie zo goed mogelijk op in kunnen spelen.”

Deel dit bericht: