Huis73: Bijna 80 jaar lief, leed en trots

EC TOEKOMST JUBILEUMBOEK 4309

"In principe moet de schoonmaak geruisloos gebeuren. Maar op het moment dat er iets is en ik vraag extra aandacht, dan moet die aandacht er ook zijn. Dat is gelukkig het geval."

EC TOEKOMST JUBILEUMBOEK 4606

Hans Fassbender
Facilitair Manager Huis73

Zeggen dat de samenwerking tussen de bibliotheek in Den Bosch en Toekomst Schoonmaakbedrijven een rijke historie heeft, is nog zacht uitgedrukt. Die historie gaat namelijk zo ver terug, dat eigenlijk niemand meer exact weet wanneer en hoe het begon. Wat we wél weten: binnen de gezamenlijke geschiedenis is er genoeg ruimte voor allerlei verschillende verhalen: over trots, je thuis voelen, de kracht van een gedeeld verleden en zelfs een heuse moord.

“Als jong ‘menneke’ heb ik hier nog samen met mijn broers ramen gewassen”, zegt René Wittens, directeur van Toekomst, terwijl hij om zich heen kijkt in de Stadsbibliotheek aan de Hinthamerstraat in Den Bosch. In 1976 begon hij bij Toekomst, in het bedrijf dat toen van zijn vader was, gewoon op de werkvloer. Zijn samenwerking met de bibliotheek, die tegenwoordig de naam ‘Huis73’ draagt, gaat dus al een aantal decennia terug. En hij is niet de enige met deze staat van dienst. Ook Nelleke Beks, schoonmaakmedewerker bij Toekomst, werkt al ruim 30 jaar in de bieb. “Ik ben hier naar binnen gegaan, en niet meer naar buiten gekomen”, zegt ze met een grote lach.

Complete dienstverlening
Sinds Toekomst in de jaren ’40 begon, is er wel het één en ander veranderd. Zo werd eerst alleen glasbewassing verzorgd, maar sinds de verhuizing van de bibliotheek naar het huidige pand in de jaren ‘70, kwam daar de interieurverzorging bij. En zo breidden de werkzaamheden zich gestaag uit. “In principe doen wij hier nu alles”, zegt Teddy Ruyken, projectleider bij Toekomst voor (onder andere) de bibliotheek. “We doen de openbare ruimtes, alle boekenkasten, de personeelsruimte, de vergaderruimtes, de sanitaire ruimtes en niet te vergeten alle hoekjes en gaatjes. Daarnaast ook specialistische werkzaamheden zoals de vloerreiniging en, nog steeds, de glasbewassing.”

Wanneer je al zo lang voor een opdrachtgever werkt, blijft je werk niet alleen zakelijk. “Met mijn collega’s werk ik al zo lang samen, we delen lief en leed,” zegt Nelleke Beks. “Maar ook met de medewerkers van de bieb is het gezellig. Ik ken ze al jaren en als er iets is, dan vertel je dat aan elkaar. Dat hoeven geen ellenlange verhalen te zijn, maar het is wel leuk! Dan voel je jezelf zó thuis!”

Relatie serieus nemen
“Als je elkaar goed kent, kun je elkaar beter bereiken”, zegt Hans Fassbender, Facilitair Manager bij Huis73. “En dat is essentieel. Wat moet gebeuren – schoonmaken -, dat gebeurt ook. Maar wat voor ons ook belangrijk is: als je contact zoekt met de mensen van Toekomst, om wat voor reden dan ook, dan krijg je dat ook snel. Als ik bel, dan heb ik meteen iemand aan de lijn, of ik word op korte termijn teruggebeld. Dat betekent dat Toekomst de relatie serieus neemt. In principe moet de schoonmaak geruisloos gebeuren: in dat opzicht is het goed als je er niet teveel van hoort. Maar op het moment dat er iets is en ik vraag extra aandacht, dan moet die aandacht er ook zijn. En dat is bij Toekomst het geval.”

Overstroming

Dat kunnen alledaagse dingen zijn waar de mensen van de bibliotheek tegenaan lopen, maar ook calamiteiten of regelrechte noodgevallen. “Zoals die overstroming”, vertelt René van Rijzingen, beheerder/huismeester van de bibliotheek. “Dat was niet hier, maar in onze vestiging in Rosmalen. Die was helemaal ondergelopen. Binnen drie kwartier stond er een team van 25 man van Toekomst op de stoep. Dat is een mooi bewijs van snel kunnen schakelen.”

“In principe moet de schoonmaak geruisloos gebeuren. Maar op het moment dat er iets is en ik vraag extra aandacht, dan moet die aandacht er ook zijn. Dat is bij Toekomst het geval.”

“De schoonmaak kent hier allerlei facetten”, zegt Hans. “De medewerkers van Toekomst zijn heel bekend met de locatie, en dat werkt prettig. Ze bepalen hun eigen tempo, weten zelf precies wat er moet gebeuren en lopen niemand in de weg. Ik heb daardoor geen zorgen, want ik heb het goed uitbesteed.” “Een goede relatie opbouwen met onze klanten is een factor waar wij bewust in investeren”, geeft René Wittens aan. “Wij zijn het type bedrijf dat gaat voor langetermijn-relaties. Met elkaar in gesprek blijven is daarbij heel belangrijk. En wat daarbij ook belangrijk is, is om niet alleen langetermijn-relaties na te streven met je klanten, maar ook met je medewerkers. Kijk maar naar Nel. Zij is hier toch een drijvende kracht achter het hele gebeuren.”

Bekijk alle klantervaringen
Deel dit bericht:

Onze referenties

Cello
MC Achter de Linden
Ossur
Vinci
Huis73
Opmaat Groep
Cadans Primair
Cure Afvalbeheer
BrandLoyalty
Mooiland
Regina Coeli
Kingspan
Woonmeij
DHL
Brandweer
Bolsius