Sponzen, ijsjes en persoonlijke gesprekken: zó enthousiasmeren wij nieuwe mensen

Marie-Louise Mettler
Marie-Louise Mettler

In de enorm krappe arbeidsmarkt waar we op dit moment mee te maken hebben, zijn creativiteit en frisse ideeën essentieel om nieuwe mensen te vinden. Niet de geijkte paden bewandelen, maar out-of-the-box denken en nieuwe paden inslaan. Sinds 1 juni hebben we bij Toekomst daarom iemand die zich volledig richt op werving & selectie: Mariëlla Verel. Met veel creativiteit en enthousiasme brengt Mariëlla iedere dag haar visie in de praktijk: “hoe persoonlijker, hoe beter.”

“Eind 2021 hebben we besloten om iemand ‘dedicated’ in te zetten op de werving van nieuwe mensen”, vertelt Isolde Huijbregts, directeur Mens & Organisatie bij Toekomst. “Omdat deze tijd vraagt om een andere aanpak, hebben we daarbij bewust gekozen voor iemand zonder ervaring in recruitment. Mariëlla is jong (26), en ze kijkt onbevangen en met een frisse blik naar dit vraagstuk.” Na ruim een maand bij Toekomst heeft Mariëlla, in samenwerking met onder andere de marketing-communicatie-afdeling van Toekomst, al allerlei ludieke acties gerealiseerd. Zo zijn er ijsjes uitgedeeld bij middelbare scholen om vakantiekrachten te werven, zijn er kaartjes uitgedeeld met uurlonen erop, zodat potentiële medewerkers direct zien wat ze gaan verdienen, wordt er huis aan huis geflyerd en wordt spontaan het gesprek gestart in bijvoorbeeld winkelcentra. “Het gesprek aangaan is het allerbelangrijkst”, zegt Mariëlla daar zelf over. “Mensen hebben vaak vragen, maar vanuit alleen een vacaturetekst op internet is de drempel te hoog om die vragen te stellen. Als je het gesprek aangaat, stellen ze die vragen wél. En als ze al een beeld hebben bij degene die ze aan de lijn krijgen, pakken ze daarna ook gemakkelijker de telefoon. Het werkt enthousiasmerend én drempelverlagend. Dus ik vind: hoe persoonlijker, hoe beter!”

Naambekendheid vergroten

Behalve om direct mensen te werven, werken deze persoonlijke aanpak en de ludieke acties volgens Mariëlla ook om de naamsbekendheid van Toekomst te vergroten in regio’s waar we nog niet zo bekend zijn. “En daarmee bereiken we niet alleen de mensen die wij spreken, maar kan het bijvoorbeeld ook zo zijn dat iemand ons heeft gezien en dat vervolgens op een feestje vertelt, of aan een vriendin. Mond-tot-mondreclame, daar kan niks tegenop.”

In de gesprekken die Mariëlla voert met potentiële medewerkers, weet ze waar ze over praat. Ze heeft namelijk zelf als student vijf jaar bij Toekomst gewerkt als schoonmaakmedewerker. Voor haar huidige functie is Mariëlla op een heel andere manier in touw. Zo start ze in september een grote actie in Tilburg. “Daar hebben we al huis aan huis geflyerd. In september gaan we daar in het winkelcentrum sponzen uitdelen met een kaartje erbij. Dat valt wel op natuurlijk, en mensen bewaren zo’n spons dan vaak een tijdje. Op die manier hopen we onder de aandacht te komen én blijven van potentiële medewerkers.”

Significante stijging

Ook in de digitale wereld zijn we aanwezig: zo maken we onder andere gebruik van Marktplaats, WhatsApp en andere sociale media om ons in de kijker te spelen. “Al deze acties blijven niet zonder resultaat”, zegt Isolde Huijbregts. “We zien een significante stijging in zowel de kwantiteit als de kwaliteit van de sollicitaties. Bovendien zijn we in een nieuwe fase beland. Werkgevers kunnen het zich niet meer permitteren om zich slecht te gedragen ten opzichte van hun mensen. Wij besteden al jaren bewust veel aandacht aan onze medewerkers. In deze tijd worden feitelijk álle werkgevers daartoe gedwongen. En dat is heel erg positief! Bovendien zien wij nu met Mariëlla: al is de markt nog zo krap, er zijn áltijd kansen. En we gaan ervoor om die ten volle te benutten!”

Deel dit bericht: