Tony Chocolonely

Isolde Huijbregts
Isolde Huijbregts

De Tony Chocolonely worden van de schoonmaakbranche. Dat is de strategische doelstelling die wij onszelf bij Toekomst Schoonmaakbedrijven een paar jaar geleden gesteld hebben. Dat bedrijf waar iedereen wel voor wil werken, omdat het een tof bedrijf is. Waar dingen eerlijk gebeuren, met respect voor mens, milieu en maatschappij. En waar medewerkers de erkenning krijgen die ze verdienen.

Dat doel hebben we ons gesteld met een reden. Mensen vinden, binden en behouden is immers in iedere branche, en in het bijzonder in de schoonmaakbranche, een grote uitdaging in deze tijd. Om die reden investeren wij voortdurend in het werkgeluk van onze mensen. Om te meten waar we staan en wat er beter kan, zijn we sinds eind vorig jaar overgestapt van één medewerkerstevredenheid-enquête in twee jaar, naar vier metingen per jaar. Dat is nogal een verandering. En een uitdaging: want met vier enquêtes per jaar is het alweer tijd voor de volgende meting voordat je daadwerkelijk iets hebt kunnen dóén met de resultaten van de meting daarvoor. Tegelijkertijd geeft deze frequentie wel aan hoe serieus we het werkgeluk van onze mensen nemen.

Aandacht voor onze mensen heeft bij ons altijd centraal gestaan. Heel het jaar door besteden we op vele verschillende manieren aandacht aan hen. Bovendien stimuleren we ook u als onze opdrachtgever om onze medewerkers af en toe in het zonnetje te zetten. U ziet onze medewerkers in veel gevallen vaker dan wij, en staat soms letterlijk en figuurlijk dichterbij. De Dag van de Schoonmaker, die dit jaar op maandag 16 juni valt, is dan ook een mooie gelegenheid om uw waardering nog eens uit te spreken! Maar het kan uiteraard ook op ieder ander moment in het jaar.

De aandacht die wij schenken aan onze mensen, werpt zijn vruchten af. We scoren gemiddeld een 8 als werkgever op onze tevredenheidsmeting, de betrokkenheid van onze medewerkers is hoog en ons ziekteverzuim en verloop zijn lager dan gemiddeld in de schoonmaakbranche. Daar zijn we enorm trots op! Bovendien betekent het dat we in een positieve flow zitten en lekker vooruit kunnen met elkaar. In dat opzicht zíjn we dus al de Tony Chocolonely van de schoonmaakbranche: we weten mensen te binden en te behouden!

Tegelijkertijd zijn we zoekende naar hoe we dit goed uit kunnen dragen. Want dat is nodig om ook bij toekomstige medewerkers ‘in the picture’ te komen als dat toffe bedrijf waar je wil werken. Zodat we kunnen blijven bouwen op nieuwe aanwas. Om dat te realiseren, moeten we eerst voor onszelf scherper formuleren wat dat nou precies is: de Tony Chocolonely van de schoonmaakbranche. Wat betekent het concreet? Welke waarden vertegenwoordigen we? Vervolgens mogen we het concept meer gaan uitdragen. We mogen meer gaan roeptoeteren wie we zijn en waarom we de dingen doen zoals we ze doen. Wat we belangrijk vinden en waarom dat waardevol is. Zodat iedereen chocola kan maken van ons verhaal. Net zoals ze bij Tony Chocolonely doen. ;-)

Isolde Huijbregts
Directeur Mens en Organisatie bij Toekomst Schoonmaakbedrijven