“Woonmeij is een woningcorporatie met ruim 5.300 woningen in Schijndel, Sint-Oedenrode en Sint-Michielsgestel. Toekomst Schoonmaakbedrijven verzorgt voor ons de reguliere schoonmaak en specialistische reiniging van het merendeel van onze wooncomplexen en de glasbewassing van ons kantoor. Zo maken ze onder andere de algemene ruimtes schoon van onze wooncomplexen, de trappenhallen, de lift… en als er iets bijzonders moet gebeuren, zoals tapijtreiniging, glasbewassing of bijvoorbeeld schoonmaak na calamiteiten, dan doet Toekomst dat ook.”
Korte lijntjes
“De lijntjes tussen de schoonmaakmedewerkers van Toekomst en ons als wijkbeheerders zijn altijd kort. Het komt regelmatig voor dat we te maken krijgen met onvoorziene omstandigheden: dan is er bijvoorbeeld frietvet geknoeid in de gang, er heeft een hond geplast in het trappenhuis of er is een lekkage en er moet een waterstofzuiger ingezet worden. Dan bellen wij met Toekomst en wordt het geregeld. Dat is enorm fijn.”
“De schoonmaakmedewerkers van Toekomst werken hard en leveren goede kwaliteit. Wij zijn dan ook heel tevreden! Onze bewoners kunnen soms kritisch zijn op de schoonmaak. Wij vinden het in zo’n geval belangrijk dat de dames én heren van Toekomst voelen dat wij achter hen staan en dat ze steun vinden bij ons. Elk jaar krijgen de schoonmakers van Toekomst van ons daarnaast een bedankje; dan zetten we ze in het zonnetje met een cadeautje en een persoonlijk kaartje.”
“De schoonmaakmedewerkers van Toekomst hebben voor ons óók een signaleringsfunctie, zowel praktisch als sociaal. En die functie pakken ze goed op.”
Belangrijke samenwerkingspartner
“Aandacht voor de medewerkers van Toekomst is niet alleen belangrijk voor het welbevinden van de schoonmakers en de kwaliteit van het werk, maar ook omdat Toekomst een belangrijke samenwerkingspartner voor ons is. De medewerkers van Toekomst hebben namelijk, naast het feit dat ze onze panden netjes schoonhouden, ook een signaleringsfunctie. Iedere week zien zij de bewoners en het hele complex. Zij zien het vaak als eerste als er een stopcontact of plint los zit, of wanneer de lift niet werkt. En dan melden ze dit bij ons. Maar ze hebben óók sociaal gezien een signaleringsfunctie. Ze kennen de sleutelfiguren in een wooncomplex en bellen ons als er bijvoorbeeld iemand in het ziekenhuis ligt of iets meegemaakt heeft in de familie. Het is heel fijn dat ze daar oog voor hebben en het ook aan ons terugkoppelen. Die signaleringsfunctie is dus zowel praktisch als sociaal. En ze pakken die functie goed op. Sommige bewoners kennen de dames van Toekomst ook bij naam en bieden ze bijvoorbeeld een kop koffie aan. Dat is mooi om te zien.”
Samen puzzelen
“Rondom de zomervakantie is het altijd even puzzelen samen met Judith Huisman, projectleider van Toekomst, om de bezetting op peil te houden. Het lukt altijd wel om samen een oplossing te vinden! Ook reageren de schoonmaakmedewerkers flexibel als het gaat over bijvoorbeeld iets extra’s doen – dat kan eigenlijk altijd. Bij calamiteiten schakelen we snel; één van ons maakt een foto van de situatie of we krijgen deze van een bewoner. Die sturen wij dan door naar één van de schoonmaakmedewerkers of naar Judith. En dan wordt het opgelost.”
“Ook op andere vlakken denkt Toekomst mee. Zo streven we ernaar om samen te ontwikkelen: overleggen en sparren over hoe we dingen beter kunnen doen. Dat gaat dan over kosten besparen, maar ook over thema’s als duurzaamheid, minder schoonmaakmiddelen gebruiken en water besparen. De input van de schoonmaakmedewerkers van Toekomst nemen we hierin ook graag mee. Zij zien immers veel beter dan wij wat er nodig is. Soms komen zij bijvoorbeeld met het idee om het vloeronderhoud dat eens in de zoveel tijd gepland staat een jaar eerder of juist later uit te voeren. Het is heel fijn om daar hun advies en ideeën over te horen. Zo dragen we samen zorg voor het onderhoud van onze wooncomplexen. En komen we samen verder!”